El document “Orientacions per a un escenari de possibles confinaments” vol contribuir a promoure la reflexió pública a partir d’un conjunt de propostes específiques per a la presa de decisions als centres educatius. És una proposta de sortida, no una proposta finalitzada, un text d’urgència en un context de confinament. Si alguna cosa hem après de l’actual confinament, és que, a causa de l’evolució dels escenaris i les situacions, totes les propostes, mesures i orientacions sempre són provisionals i han de ser repensades i redissenyades en funció de noves dades, necessitats i situacions.
El Departament farà una publicació més detallada de normes i instruccions bàsiques per a l’inici del curs 2020-2021 a escoles i instituts. De fet, en el moment de redactar aquest document ja ha presentat unes pautes per a l’organització i funcionament dels centres i estudis el curs 2020-2021, però falta detallar mesures concretes sobre procediments i condicions per a la reobertura dels centres a l’inici de curs.
A l’espera d’aquestes concrecions i per a complementar-les, aquesta proposta d’orientacions se cenyeix a tasques de responsabilitat directa dels centres educatius i, molt especialment, dels equips directius i dels docents d’escoles i instituts. Volen estimular el debat públic i contribuir a la reflexió en els centres.
Per descomptat, caldrà un conjunt d’accions, instruccions i recursos que les institucions educatives hauran de proporcionar als centres escolars per tal que el curs vinent es pugui desenvolupar amb seguretat i qualitat. Aquests aspectes, doncs, no s’aborden perquè queden fora de l’abast del document, no pas perquè la seva necessitat no sigui absolutament decisiva.
Com ja s’ha assenyalat, correspon a les autoritats sanitàries i educatives establir el marc de referència i els recursos adequats per a donar resposta a tots els reptes que la COVID-19 planteja a les escoles i instituts. Tanmateix, hi ha una part de la concreció de l’aplicació de cada escola i institut que han de contextualitzar l’equip directiu, el claustre i les famílies.
La situació creada per la COVID-19 és nova, dinàmica i complexa, i fa molt difícil que es puguin resoldre, de manera centralitzada, tots els reptes que tenen els centres educatius, ja que cal tenir en compte cada context específic. Però, molt probablement, tampoc no és gaire recomanable una estratègia particular de cada escola que intenti crear solucions de forma individual a tots els problemes.
Considerem que la forma més raonable d’afrontar el repte de gestionar la novetat i la complexitat és fer-ho a través de xarxes d’aprenentatge distribuïdes, amb un alt grau d’autonomia i d’experimentació local en un context que desitgem de fort suport i acompanyament institucional. A aquesta finalitat de construcció col·lectiva de coneixement vol contribuir aquest document d’orientacions.
Entre les prioritats bàsiques en la nova situació hi ha el manteniment de la salut personal i col·lectiva, en les seves dimensions sanitària i de benestar personal, i el manteniment de la funció social i educativa de l’escola.
En aquest context, podem considerar quatre moments diferents: la fase preventiva, la fase de contingència del confinament, la fase d’aprenentatge a distància i la fase de retorn al centre. Per a cada fase, s’han proposat accions diferents que es poden sintetitzar en:
Fase preventiva
1. Creació de protocols d’actuació per a nous confinaments.
2. Preparació de l’aprenentatge a distància.
Fase de contingència en un nou confinament
1. Comprovar el funcionament dels canals de comunicació.
2. Garantir les condicions per a desenvolupar aprenentatge a distància.
3. Assegurar la cura i el treball professional dels docents.
4. Organitzar el seguiment de les NEE i de la vulnerabilitat social.
Fase d’aprenentatge a distància en un nou confinament
1. Vetllar per una gestió i una presa de decisions integrada.
2. Adaptar el currículum i la metodologia.
3. Adaptar l’organització de l’aprenentatge.
4. Donar suport a l’aprenentatge a distància.
Fase de retrobament post confinament
1. Enfortir la comunitat educativa
2. Reflexionar i aprendre de l’experiència
Per bé que l’autoria del document és pròpia, no fa més que donar forma a propostes, idees, inquietuds i hipòtesis de moltes persones. És per això que voldria fer constar el meu agraïment a Sergi del Moral i Betlem Cuesta, de l’Institut Escola Les Vinyes; Coral Regí i Sandra Entrena, de l’Escola Virolai; Marta Pujadó i Jara Costa, coordinadores del fòrum Futurs de l’Educació; Xavi Ros, de l’Institut de Matadepera; Domi Viñas, de l’Institut Escola El Til·ler; Mònica Inchuste, de l’Hospital de Sant Joan de Déu; Jordi Musons, de l’Escola Sadako; Begonya Folch, del Servei Èxit Educatiu i Noves Oportunitats; Àlex Salleras, de l’Institut Pla Marcell; Susanna Tarapiella, Ana Nicolás i Núria Pedro, de l’Escola Edumar; Anna Salvans, de l’Institut Escola La Barnola; Marc Peñarroya, dels Serveis Territorials de la Catalunya Central; Gemma Garcia Reverte, de coWRIghTING, així com a les direccions del grup EduLab del Programa PIP de Balears i a les direccions del fòrum Futurs de l’Educació. També a familiars i amics amb els quals hem compartit el repte de donar suport a l’aprenentatge a distància dels nostres propis fills. I, finalment, a Elena Sintes, del programa Obrim l’Educació de la Fundació Jaume Bofill, per considerar que podria desenvolupar aquest encàrrec.
Aquest document haurà complert la seva funció si la generació de noves propostes i reflexions, l’enriquiment i la crítica el fan obsolet gràcies a la proposta de millors orientacions. Haurà contribuït a la construcció col·lectiva de coneixement per a afrontar possibles nous confinaments durant el curs 2020-2021. Obrim el debat, la crítica i la millora d’aquestes propostes: obrim l’educació.
Vols fer aportacions de millora al document? Tens fins el dia 15/7 per deixar les propostes, després revisarem el document tenint-les en compte i el tornarem a publicar revisat.
Descarrega el document